Návod na spustenie malého potravinárskeho podniku

Autor: Hans Faltys | 15.4.2015 o 13:41 | Karma článku: 11,86 | Prečítané:  8929x

Ja viem, že som o tom hovoril už inde, ale keďže som v poslednom čase už dvom ľuďom posielal tento návod na spustenie malého potravinárskeho podniku, uvádzam ho aj tu. Možno sa to zíde viacerým. A pozor! Nejde o vtip. Toto všetko musíte minimálne vybaviť.

Najprv urobíte náčrtok existujúcich výrobných priestorov s popisom, kde čo je, resp. bude. Tento náčrtok vezmete na Regionálny úrad verejného zdravotníctva, najlepšie zavolať a dohodnúť si termín, zároveň vyplníte žiadosť a opatríte ju kolkom, ale všetko vám vysvetlia z toho úradu. Takáto žiadosť je podľa všetkého na nete.

Na tomto úrade vám zároveň povedia, čo všetko budú k tej Vašej žiadosti chcieť za potvrdenia, ale minimálne to budú požiarnici, inšpektorát práce, revízie zariadení a pod.

Požiarnici sa riešia na Krajskom riaditeľstve požiarneho zboru. Revízie strojov vám urobí akýkoľvek elektrikár s pečiatkou, ale ak máte aj plynové zariadenia, budete potrebovať aj tie. K tomu všetkému určite budete potrebovať rozbor vody, ktorý my dávame robiť niekde v Ivánke, ale laboratórií na toto je veľa.

 

Je skoro isté, že budete potrebovať zmeniť účel využitia budovy, ktorú na svoj zámer chcete použiť. Pravdepodobnosť, že máte alebo nájdete budovu s rovnakým účelom využitia, ako je tá vaša, je veľmi malá. Preto vezmete svoj náčrtok a navštívite miestny úrad, kde sa poradíte, či zmenu účelu využitia stavby rozchodíte s ohláškou alebo budete potrebovať stavebné povolenie. Tu získate zároveň nový zoznam inštitúcií, ktoré budete potrebovať.

Či so stavebným povolením alebo bez, skoro určite sa ukáže, že stávajúca  projektová dokumentácia nebude stačiť a budete potrebovať projekt. Vrelo vám odporúčam nechať si najprv vyrobiť „hrubý“ variant a ten konzultovať, ako s hygienou, tak aj s veterinou a v neposlednej rade s jednotlivými odbormi životného prostredia. Tento postup vám umožní do projektu zakomponovať všetky požiadavky, ktoré by potencionálne mohli vzniknúť.

 

Potom bude treba navštíviť príslušný mestský úrad s ohláškou na zmenu účelu využitia stavby, resp. so stavebným povolením ak sa ukáže, že to niektorá z inštitúcií, kde ste boli doteraz, bude vyžadovať, alebo stavebné úpravy, ktoré sami plánujete, sú jednoducho priveľké.

Každopádne o tom, či to pôjde ohláškou, rozhodne Mestský úrad.

 

Potom budete chvíľu prerábať a na to vyzvete stavebný úrad na rekolaudáciu toho vášho priestoru.  To sa pravdepodobne stane tak, že Mestský úrad všetkých zvolá na obhliadku. Tým myslím hygienu, veterinu, požiarnikov, inšpektorát práce, ak to uznajú za potrebné aj ľudí zo životného prostredia a pod. Každopádne, ak niektorá vyzvaná inštitúcia nepríde v ten deň, to ešte neznamená, že sa nedostaví v dňoch nastávajúcich.

Pripravte si nasledovné doklady: kópiu pôvodného kolaudačného rozhodnutia, notárom overený výpis z listu vlastníctva, kópia z katastrálnej mapy, notárom overenú nájomnú zmluvu – pravda ak si priestor prenajímate a potom aj súhlas vlastníkov, tiež overene, tu ohlášku na stavebný úrad, dokumentáciu s pôvodným stavom, dokumentáciu s navrhovaným stavom (pôdorys aj technická sprava, ako píšem, bez projektu to bude ťažké), vyjadrenie hygieny (ak máte nejaké zariadenia to sa bez ich certifikátov nezaobíde, vyjadrenie požiarnikov (niekomu zaplatíte za požiarny projekt), vyjadrenia zo životného prostredia (vodohospodárstvo, ovzdušie, odpadové hospodárstvo), všeobecné povolenie na výrobu,

vyjadrenie Veterinárnej a potravinovej správy, Inšpektorátu práce (budete potrebovať všetky revízne správy), doklad o odpade sutiny zo stavby (aj faktúra) – to za predpokladu, že ste nejakú úpravu, hoc aj len vybúranie dverí, urobili, všetky revízne správy ešte raz (elektrika, voda, plyn, kanalizácia, komíny), revízne správy od každého zariadenia (stroje v prevádzke) a revízne správy či certifikáty od špeciálnych materiálov, ak ste také použili (ako sú obloženia a pod.)

Ako výsledok tejto činnosti by ten Regionálny úrad verejného zdravotníctva mal vydať "Súhlasné stanovisko o spustení prevádzky"

Toto Súhlasné stanovisko vezmete na Veterinárnu a potravinovú správu, to oni vezmú na vedomie a potom niekedy prídu na kontrolu. Ale vy už po odovzdaní tých papierov môžete podnik prevádzkovať.

 

Paralelne s týmto procesom musíte získať príslušnú živnosť v Obchodnom registri. To nebude jednoduché, pretože budete potrebovať živnosť zo Živnostenského a na získanie živnosti budete potrebovať vhodnú oprávnenú osobu, pretože živnosť to je určite viazaná. Pri niektorých profesiách to môže byť skutočne problém, ale spravidla vám poradí Živnostenská komora. V najhoršom si urobíte nejaký pár mesiacov trvajúci kurz a stanete sa sami oprávnenou osobou.

Hotové produkty, ktoré začnete predávať, donesiete na  rozbor do certifikovaného laboratória. My používame Štátny veterinárny a potravinový ústav v Bratislave, ale vhodných inštitúcií je veľa.

Etikety sa tiež dajú schvaľovať, ale to nie je povinné.

Možno má váš typ prevádzky nejaké špecifiká, ale to sa "cestou" dozviete.

 

Ak si ktokoľvek myslí, že toto, čo som napísal je žart, odporúčam – vyskúšajte si to! Držím palce.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

PLUS

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.

TV

Ministrov žiadajú, aby si už neuťahovali z Johnsona

Podporovateľ brexitu s tým nemá problém, podľa Theresy Mayovej je to nedôstojné.


Už ste čítali?