reklama

Čo som zas zjedol? Paprikáš či perkelt?

Súboj s mojim psom o kožu z kuracieho stehna som zase raz prehral. Obaja ju máme zakázanú. Ja preto, že vraj mám vysoký cholesterol a môj pes je vraj možno alergický na kuracie mäso...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Preto manželka, keď robí kurací paprikáš, kožu z uduseného stehna odstráni. Ale pes, napriek tomu, že mu možno škodí, ju dostane. Ale ja nikdy.

Inak paprikáš z kuracích stehien milujem. My ho robíme so sladkou smotanou a je to paráda. Moja babička, podobne ako mnoho iných Slovákov z juhu, tomuto jedlu hovorila perkelt. To je smiešne, lebo Maďari pod menom pörkölt rozumejú dusené kura, králika alebo jahňa v ktorom nie je smotana. Ale sú tam zato kúsky živej papriky a možno aj rajčiny. Taký lečový gulášik z kurčaťa. Niečo také by ste u nás v reštike dostali trebárs pod názvom „teľacie na srbský spôsob“. Že prečo práve na srbský - to nevie nik.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

K paprikášu rozhodne prídu noky. Čo sú noky, je zas národná záhada. Pôvodne zrejme taliansky výrobok pod menom gnocchi (pre pána hlavne to nečítajte gnoči!) sú výrobok z pšeničnej alebo kukuričnej múky, zemiakov a vajíčok. Teda niečo, čomu by sme my s radosťou vraveli halušky. Ale my tu na západnom Slovensku robíme noky len z múky a habarkou alebo varechou riedke cesto pretlačíme cez hrubé sito do vriacej vody. Alebo si ich rovno kúpime v obchode zabalené rovnako ako inú cestovinu. Tak to robíme napríklad u nás doma, pretože v našich obchodoch také cestoviny dostať.

Ale ani tam ich nie vždy nájdeme pod menom noky. Niekedy sa tieto cestoviny z pšeničnej múky nazývajú v obchodoch haluškami a paradoxne, ak chcete zemiakové cesto, musíte hľadať gnocchi. Teda čistý názvoslovný miš maš.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Pšeničné halušky od Starého Otca
Pšeničné halušky od Starého Otca (zdroj: Gastrovinky)

Moja babka hovorila múčnym nokom nokerle. Takže ak ste boli pozvaní na obed a mal byť perkelt s nokerlami, jedlo, ktoré ste mohli očakávať, bol paprikáš s pšeničnými nokami. Ale výsledok vás nikdy nesklamal. Lebo ste dostali hutné smotanové jedlo naložené na obrovskej dávke hustých múčnych slovenských cestovín. Ešte teraz si na ňu pri paprikáši často spomeniem.

Podpis
Podpis (zdroj: Denisa Mikušová)
Hans Faltys

Hans Faltys

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek ktorý rád niečo vytvára. Milujem slobodu a milujem keď plány vychádzajú. A tiež milujem dobré jedlo a rôznorodosť. Zoznam autorových rubrík:  sukromneČo som zas zjedol?Nezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu