reklama

Čo som zas zjedol? Komu hus, komu prasa, komu údená klobása....

Pred štyridsiatimi rokmi, bože to bolo dávno, robievali sme doma s otcom klobásu. Sami sme si všetko pomleli, ochutili a takým obrovským mlynčekom aj naplnili do čriev. A k mäsiarovi sme ju vozili len na vyúdenie. Ale tá bola...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

A po rokoch sedím jedného dňa v takej našej, slovenskej mäsovýrobe. Že či by pre nás mohli vyrobiť nejaké klobásy a údené mäsá, slaninu a podobne. „Ale viete, my by sme chceli takú ozajstnú klobásu, bez konzervantov a ochucovadiel, takú, akú robili doma naši otcovia,“ vravím im.

Lenže ukázalo sa, že v obyčajnej klobáse je dnes všeličo. Že niektoré obsahujú glutaman sodný, o ktorého škodlivosti či neškodnosti sa vedú nekonečné diskusie. Hoci keď už nič iné, minimálne sa potvrdilo, že táto látka spôsobuje zvýšenú chuť k jedlu a vraj vedie k obezite. A to už, prosím vás, kto potrebuje?

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ale v prípade klobásy je prítomnosť tohto ochucovadla úplne zbytočná, lebo podľa mňa, chuť na klobásu má človek vždy.

Že vraj správna klobása by mala mať v sebe fosfáty, či fosforečnany či čo – tvrdili mi ďalej. Že vraj bez nich nedrží pokope, rozpadáva sa a bielkoviny nie sú také vláčne, lebo vraj fosforečnany roztiahnu pokrútenú bielkovinovú štruktúru a vpustia dnu vodu. To mi bola veru divná informácia. Lebo keď sme s otcom tie klobásy doma robili, fosforečnany sme veru do nich nesypali, či už sú škodlivé alebo nie. A veru, ani vodu sme do nich neliali, lebo voda tam fakt nemá čo robiť. Voda, ako je obecne známe, spôsobuje kratšiu trvanlivosť mäsa. Čim je výrobok suchší, tým dlhšie vydrží. Ja chápem, že mäkká klobása nebude suchá. No ale aby bola mokrá? Nepreháňame to trochu s tým šetrením?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A potom, že vraj tam musí byť vitamín C, aby klobása neoxidovala a nemenila farbu. No čo ja viem? Otcova klobása mi ani po pol roku nepripadala zoxidovaná.

A potom trocha sódy bikarbóny, lebo od všetkého toho, čo už v nej bolo nasypané, bola tá klobása trošku kyslá. Tak aby sa zmiernila jej kyslosť. Sóda bikarbóna v klobáse? Brrr. 

A tak, podobne ako pred rokmi, aj dnes sme začali klobásy robiť sami. Pre seba a pre svoje obchody. Aby boli také, ako majú byť.

Hans Faltys

Hans Faltys

Bloger 
  • Počet článkov:  28
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som človek ktorý rád niečo vytvára. Milujem slobodu a milujem keď plány vychádzajú. A tiež milujem dobré jedlo a rôznorodosť. Zoznam autorových rubrík:  sukromneČo som zas zjedol?Nezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu